Mýty pod lupou: Je skutečně nutné "posilovat" imunitu? Stačí ji neoslabovat.

Mýty pod lupou: Je skutečně nutné "posilovat" imunitu? Stačí ji neoslabovat.

Jak je to s imunitou doopravdy? A jak se o ni dobře starat?

Zima je období, které nemálo z nás uvrhne do kolotoče posmrkaných kapesníků, jejichž krabičky si v rodině předáváme jak štafetový kolík. Většinou se v tomto období začneme zajímat o to, jak posilovat imunitu a vyhledáváme zázračné potravinové doplňky, ještě zázračnější pilulky či osvědčené babské rady. I když se to na první pohled nezdá, je to opět jenom klasické řešení následků bez hledání příčin (A s tím spojený skvěly byznys). Otázka by totiž neměla znít, jak podporovat imunitu, ale jak ji neoslabovat.

Slabá imunita?

Zjednodušeně se dá říci, že každý máme vpodstatě takovou imunitu, jakou si svým stylem života zasloužíme. Naše tělo si na svět přineslo dokonalý systém obrany před nástrahami vnějšího světa. Slova o „zvyšování“ imunity jsou jen marketingový tah zastírající, že imunitu jsme si nejdříve museli nějak oslabit, aby vyvstala nutnost ji posílit.

Při každé konzumaci vařeného jídla dochází k postprandiální leukocytóze – do organismu se vyplaví bílé krvinky. Stejnou reakci spouští organismus v okamžiku, kdy je napaden virem, bakterií, nebo jakýmkoli jiným toxickým materiálem. Pokud se takto imunitní systém aktivuje několikrát za den, dochází samozřejmě k jeho vyčerpání. A pak už stačí přidávat další faktory, jako nedostatečný spánek, stres, nekvalitní vařená strava, nedostatek pobytu na denním světle či čerstvém vzduchu a na problém máme zaděláno. 

Být v přírodě je pro naše zdraví a doboru imunitu klíčové

Organismus je vyčerpán, nemá sílu se bránit a snadno podléhá negativním vnějším vlivům. Ty se projevují na fyzickém stavu, ale i psychickém, což si málokdo uvědomuje. Hledáme ve vnějším světě berličky ve formě zázračných pilulek, jak tu imunitu, která nás tak záhadně zradila a oslabila se, opět posílit. Skutečné řešení je však, jako obvykle, mnohem složitější - anebo vlastně jednodušší. Imunitu neoslabovat.

Jak tedy imunitu neoslabovat?

Stejně jako je organismus komplexní systém, je komplexní i soubor opatření, která je vhodné do svého života vnést. Začneme naším tématem, jídlem. Pro rawfoodisty je odpověď jasná, vyřadit z jídelníčku vařené. Ovšem pozor, ani tak to neznamená, že máte navždy od kapesníku pokoj. Záleží na době, po jakou jste raw, jakým způsobem života jste žili před tím, a zejména na formě a podobě, v jaké raw stravu aplikujete, aneb není raw jako raw.  Po přechodu na přirozené stravování se tělo začne čistit (tzv. detoxikační syndrom).

Čištění nemusí být vždy příjemné, může se projevovat bolestmi hlavy, průjmem, vyrážkou, vylučováním hlenu a váhovým úbytkem. Pokud vytrváte a tělo, které konečně dostalo šanci na velký úklid, se vyčistí, a místo odbouraného tuku plného škodlivých usazenin naberete svalovou hmotu (pokud změníte nejen jídelníček, ale přidáte i dostatek pohybové aktivity), budete se cítit nesrovnatelně lépe jak fyzicky tak psychicky a vaše imunita nebude potřebovat posilovat.

Někdy stačí tak málo. Třeba si vyjít bos.

Ovšem reakce takto pročištěného těla na cokoli nepřirozeného, co mu pošlete do žaludku, je stejná, jako reakce nekuřáka na vdechnutý tabákový kouř. A není to choulostivost či přecitlivělost – jen návrat k přirozené moudrosti vašeho dokonalého těla a vaší schopnosti vnímat jeho signály.

Nechci se vzdát vařeného, co s tím?

Pokud se někdo nechce vzdát vařeného jídla, stále ještě není vše ztraceno. Podobně jako u živé stravy, tak i zde platí že není vařené jako vařené, neboli i v rámci mírného podílu vařeného jídla ve stravě se lze stravovat způsobem organismus relativně nezatěžujícím. Což jednak platí o výběru toho, co konzumujeme, tak i o způsobu.

Především je důležité každé vařené jídlo jíst společně s velkým množstvím syrové zeleniny, nejlépe tedy s velkou mísou listového salátu bez oleje či soli. A ideálně ještě před ním sníst dostatek sladkého ovoce. Ano, skutečně, ovoce vždy před a klidně co nejvíc, nikoli po jídle jako dezert. Kdo si osvojí tuto praxi, zjistí, že má hned několik blahodárných efektů. Jednak nás ovoce před jídlem relativně zasytí a doplní potřebné kalorie a živiny. Následně už není takový hlad a jídla zkonzumujete podstatně méně.

Čerstvé jídlo by mělo být základem našeho jídelníčku

Zadruhé pak vláknina v ovoci a zelenině napomůže průchodu vařeného jídla trávicím traktem, a zejména ho urychlí. Minerály a vitamíny nabitá syrová zelenina dokáže dobře doplnit nutriční deficit, který s sebou vařené jídlo nese. No a dalším, z hlediska našeho tématu zajímavým efektem, je fakt, že tímto tahem je možné do jisté míry obelstít náš imunitní systém (ponechme nyní stranou to, že koho máme rádi, obvykleme nechceme „obelstívat“). Ovoce před jídlem a dostatek syrové zeleniny (zejména listové) před a s jídlem dokáží totiž obrannou reakci organismu přinejmenším zmírnit či pozastavit.

K tomu ovšem nutno podotknout, že šok vyvolaný konzumací dobře opečené klobásy s hořčicí či velkého bigmaca s kolou asi nezmírní nic. Pokud je vyčerpávání imunitního systému konzumací vařené stravy ještě podpořeno překyseleným organismem, je to pak pro tělo téměř neřešitelná situace; je to tzv. v háji, jak říká s oblibou naše Wlasta. Dalším důležitým bodem je tedy udržovat zásadité prostředí v organismu.

Jak udržovat zásadité prostředí v organismu?

Vybírat si zásadité potraviny, což je většina zelených rostlin s chlorofylem. Wlasta doporučuje především své oblíbené zelené lupení jako pampelišky, kopřivy, bršlice, zkrátka cokoliv, co jste doposud pravděpodobně míjeli bez většího zájmu.

Pampeliška. Nejen jedlá léčivka, ale i symbol křehkosti a krásy.

V divokých rostlinách, pochopitelně nejsou-li sbírány podél frekventovaných silnic či přehnojených polí, je skrytá velká síla a stačí jich řádově méně na objem, než kupované zeleniny. Dobrým tipem je třeba i konzumace červených melounů a to včetně jadérek, která jsou silně zásadotvorná. Je dobré je nepolykat, ale důkladně rozžvýkat, je v nich i mnoho dalších cenných látek. Vybírejte si dostatečné množství co nejčerstvějšího ovoce a zeleniny.

V zásadě platí, že nejideálnější je okamžitá konzumace ještě pod stromem nebo na záhonku, čili konzumace co nejčerstvější lokální produkce. Dlouhodobým skladováním a převážením podtrženého ovoce a jeho dozráváním mimo kontakt s mateční rostlinou dochází ke zrátám výživových hodnot i živosti.

Zásadité prostředí lze navodit a udržovat i mnohými technikami a recepty. Např. ajurvéda doporučuje po ránu pití medové vody (voda, med a citron). Po celý den je vhodné pít dostatek tekutin – pozor na vodu z vodovodu, výrazně chloridovaná voda zvyšuje kyselost. Taktéž stres má významný kyselinotvorný efekt na naše tělo, a v podstatě podobně funguje i sport. Ovšem na druhou stranu sport v jakékoli podobě a veškerý pohyb je pro náš organismus a jeho zdraví natolik zásadní, že stranit se sportu za účelem udržení zásaditosti rozhodně není správná volba. Nicméně je třeba chápat že zásaditost našeho těla nespočívá jen v materiálním zabezpečení bezvadné stravy.

Podle ajurvédy je po ránu vhodná sklenka vody s medem a citronem

Duše krásná, imunita jásá

Rým je to ne úplně zdařilý, o to však pravdivější. Jak jsme viděli, to čím krmíme každou jednotlivou buňku našeho těla, je velice důležité. Není to však samospasitelné. I sebelepší bio lupení snědené se sebezapřením, ba dokonce odporem, nadělá víc škody než s požitkem, radostí a v kruhu přátel snězené dobré, byť vařené jídlo.

Tím nechceme hodit předchozí řádky do koše, vše řečené platí. Nesmíme ale proto zapomínat být na sebe hodní. Chceme-li se vydat cestou raw food, měňme svůj životní styl tempem, které vyhovuje nám, nebuďme smutní z regresů a „hřešení“. Jakmile začnete být na syrové stravě, zjistíte, že jak se tělo bude probouzet, bude regresů méně a méně a tělo samo si bude lépe říkat, co mu vyhovuje. A nebo také zjistíte, že ještě nenazrál ten správný čas, nebo prostě raw food není pro vás. A pro samou péči o potravu nezapomínejme na tu duševní.

Nestresujte se, buďte hodně venku na čerstvém vzduchu, pobývejte na denním světle. Sportujte a cvitče jógu. Dopřávejte si masáže. Vypínejte telefon a počítač. Buďte vděční za každou sekundu svého života a plně ji prožívejte. Buďte přítomní, láskyplní a přející. Vaše tělo, imunita i okolí budou zpět vracet to samé.

Přátelství je jedním z důležitých pilířů zdravé psychiky