Makadamie, kulatý zázrak

Makadamie, kulatý zázrak

Nenápadné ořechy plné hořčíku proti zánětům, na podporu kostí i mozkové činnosti...

Tyto ořechy původem z Austrálie patří mezi lahůdky a mnoho lidí se jim i díky vyšší ceně doposud vyhýbalo. A to je škoda. Začtěte se do našeho krátkého povídání a možná vás nalákáme, abyste si příště namísto kila pražených buráků koupili raději menší sáček něčeho, co vašemu tělu udělá skutečně dobře.

Odkud pocházejí

Největšími producenty makadámií jsou mimo Jihoafrickou republiku a Austrálii především Brazílie, Spojené státy americké, Kostarika, Izrael, Keňa, Čína, Bolívie, Nový Zéland a Malawi. Ty z Lifefoodu pak pocházejí ze srdce černé Afriky, z Keni. V bio kvalitě a mechanicky loupané - RAW, jako vše, co vyrábíme a prodáváme

Fantastický obsah živin

Pokud bychom se věnovali jen těm podstatným živinám s vyšším procentem doporučené denní dávky (DDD), pak se konzumací 100g makadámií může vaše tělo těšit na velké dávky vitamínu B1 (104 % DDD), vitamínu B6 (21 %), manganu (195 %), hořčíku (37 %), železa (28 %) či fosforu (27 %). Z pohledu makroživin v makadámiích najdete až 76 % tuků, 14 % karbohydrátů (z nich 9 % dietetické vlákniny!) a 8 % bílkovin.

Zdravotní účinky konzumace

1) Prevence nemocnosti

Kombinace zdravých tuků, dietetické vlákniny a antioxidantů činí makadámie nepostradatelnou zbraní v prevenci onemocnění. Antioxidanty brání poškození buněk volnými radikály a tím nás proti onemocněním chrání. Je nutno si uvědomit, že volné radikály se v lidském těle tvoří i v rámci fyziologických procesů (např. Krebsova cyklu, části procesu, při kterém tělo tvoří ATP, naše “interní baterie”) a že stres jako takový má spoustu podob.

Není to jen ten psychologický (“já to dnes vše nestihnu…”) nebo chemický (reakce těla na vysoce zpracovanou stravu, kouření), ale i fyzický (tělo vnímá jakékoliv vyšší fyzický výkon jako stres) či environmentální (emisní smog, světelný smog, elektromagnetický smog). Cílem by mělo být dostat množství volných radikálů do homeostáze (rovnováhy) s antioxidanty a mimo ty, které si tělo samo tvoří, je tak pravidelná konzumace zdravých ořechů, jakými makadámie jsou, velmi žádoucí! 

Makadamový sýr vegan

 

TIP: RECEPT

Vegan makadamiový sýr se sušenými rajčaty

Více...

.

2) Konzumací proti zánětlivým procesům - hořčík jako hlavní bojovník

Zánětlivé procesy jsou spojovány s nemocemi jako cukrovka II. typu, rakovina či srdeční onemocnění a pravidelná konzumace ořechů je spojována s potlačením zánětů.

Hlavním bojovníkem proti zánětům je v případě makadámií hořčík. Nedostatečné hladiny hořčíku, společně s nízkými hladinami vitamínu D patří mezi nejčastěji zmiňované minerály & vitamíny, které lidem západního světa chybí. A hořčík nejenom že hraje podstatnou roli v snižování chronických zánětlivých procesů. Je důležitým prvkem pro zdraví našich kostí a zubů, v prevenci srážení krve (srdeční i mozkové infarkty), ale i pro kvalitu našeho spánku.

Studie University of South Australia mj. potvrzuje výše uvedené a to fakt, že konzumace ořechů je především důležitá pro pacienty s diagnózou cukrovky II. typu - zlepšují hladiny krevního cukru a upravují metabolismus tuků.

3) Podpora mozkové činnosti

Podobně jako další ořechy, i makadámie obsahují velké množství tuku, konkrétně 72-76 %. Většina z nich patří mezi mononenasycené mastné kyseliny. Velmi výjimečná je v tomto směru kyselina palmitoolejová patřící mezi Omega-7 mastné kyseliny/oleje. Je hlavní složkou myelinu, ochranného obalu našich neuronů. Jejím pravidelným příjmem tak ochráníte zdraví svého mozku a neurodenerativní onemocnění typu stařecká demence či Alzheimerova choroba se vám zdaleka vyhnou.

Dalšími dvěmi živinami osaženými v makadámiích, vitamínem B1 (thiamin) a mědí mozkové funkce ještě více posílíte. Dostatek vitamínu B1 je nutný pro přeměnu karbohydrátů na energii (tvorba ATP) a měď pak funguje jako “parťák” železa - napomáhá jeho lepšímu vstřebávání a i díky tomu se mozku dostává dostatku kyslíku potřebného pro jeho správné fungování.

4) Podpora srdeční činnosti

Pravidelnou konzumací ořechů snížíte riziko progrese kardiovaskulárních onemocnění o 26 %. To je již dlouhodobě známý fakt. Dokonce i American Heart Association, která brojí proti konzumaci potravin s vysokým obsahem tuků, zveřejnila článek, který konstatuje, že pravidelná konzumace ořechů výrazně snižuje riziko předčasného úmrtí, především pak u těch, kteří konzumují ořechy 8 a vícekrát týdně!

5) Zdraví našich kostí

Obsah vápníku, fosforu a hořčíku v ořeších, jako jsou právě makadámie, je činí nepostradatelnými pomocníky při prevenci demineralizace kostí. Jste ve věku, kdy vám již hrozí osteopenie (řídnutí kostí)? Pak si kupte sáček makadámií a vyražte na procházku - dodají vám energii a návdavkem pak minerály, které zpevní vaše kosti.

Věděli jste, že makadámie….?

  • jsou původem z Austrálie, konkrétně z Nového jižního Walesu a Queenslandu?
  • byly poprvé objeveny a popsány až v roce 1828?
  • jsou toxické pro psy?

 

Zdroje:

Healthful new oil from macadamia nuts

Fatting the brain: a brief of recent research

Thiamine supplementation mood and cognitive functioning

Halth Benefits of Nut Consumption

Nut Consumption is Inversely Associated with Mortality in a Mediterranean Population

Nut consumption on all-cause, cardiovascular, and cancer mortality risk

Mgnesium and Human Health

Magnesium deficiency and increased inflammation

Benefits of Nut Consumption on Insulin Resistance and Cardiovascular Risk Factors

.