Dovolená? 5 tipů na odbourání stresu

Dovolená? 5 tipů na odbourání stresu

21. 06. 2016

Každý máme občas pocit, že je toho na nás moc. Inspirujte se ozkoušenými tipy lektorky Hatha jógy Markéty Havrlandové, která vrací harmonii do života svých studentů.

Jak odbourává stres Markéta Havrladnová

Známe to všichni. Každý máme čas od času pocit, že už je toho na nás moc. Nejen krátkodobý, ale hlavně dlouhodobý stres organismus celkově oslabuje a otevírá brány dalším fyzickým i psychickým potížím. Jak nejlépe odbourávat tyto negativní pocity? Inspirujte se ozkoušenými tipy lektorky Hatha jógy Markéty Havrlandové, která vrací harmonii do života svých studentů. Klíčem ke znovunalezení rovnováhy v životě je podle ní správná výživa, pohyb a umění relaxace. (Pro jogadnes.cz)


„Stres se běžně definuje jako odpověď organizmu na fyzickou či psychickou zátěž. Není to nepřekonatelný problém, ale důležité je, aby se tento stav nestal dlouhodobou záležitostí,“ říká Markéta Havrlandová.



1.Pranayama  - dechová cvičení

Makéta HavrlandováNejefektivnější metodou je koncentrace na dech. Začněte se základním bráničním dechem v sedě či v leže na zádech, zavřete oči  a zhluboka se nadýchněte. Povolujte přitom břišní svalstvo a soustřeďte se na oblast pupečního centra. Pomalu vydechněte a opět přitáhněte a zpevněte břicho. Počítejte - nádech a výdech na čtyři doby. Dýchejte netrhaně. Můžete přidávat a pokud to zvládnete, zvyšte počet dob na šest. Už po chvilce ucítíte výrazné zklidnění, zpomalení tepu, poklesnutí ramen a povolení napětí ve svalech.

2.Meditace

Úplně se zbavit stresu lze jedině odstraněním jeho příčiny. Jógínská filozofie vidí všechny problémy lidstva v ignoraci a zapomnění pravého Já.  Ztotožňujeme se pouze s hmotným tělem, ego získává nadvládu, a toužíme po materiálních hodnotách. Protilékem může být každodenní meditace, přiblížení k vlastní podstatě. Pokud poznáme svoje Atman (nesmrtelné Já), stres vymizí z našeho života.

Po ránu a večer, nikoliv těsně před spaním, se pohodlně posaďte. Se vzpřímenou páteří pomalu a zhluboka dýchejte, až se dostaví pocit lehkosti a povolení svalstva. Se zavřenýma očima pomalu přeneste pozornost do středu čela mezi obočí a vnímejte například bílé světlo vycházející z hloubi mozku. S každým nádechem a výdechem opakujte mantru Om. Zpočátku těkavou mysl se pokuste ovládnout a přivést zpátky mezi obočí k posvátnému zvuku Om. Nezbytná je trpělivost. Někdy trvá až několik měsíců, než pocítíte první výsledky. Toto čekání se však vyplatí.

Joga RawFest3.Širšásana nebo jiné inverzní Ásany

Oblíbenou pozicí Markéty H. při cvičení Hatha jógy je stoj na hlavě, neboli širšásana. Považuje se za "krále" všech pozic díky svým blahodárným účinkům na prokrvení mozku, okysličení nervových buněk a stimulaci endokrinních žláz. Převrácená poloha těla nabízí nadhled a jiný pohled na situaci. Kolikrát si tak uvědomíme, že příčina stresu je vlastně nepodstatnou banalitou.

4.Sezamové mléko s kurkumou

Když je Markéta H. absolutně fyzicky i psychicky vyčerpaná, dá si skvělý nápoj, který vzpruží nervovou soustavu a doplní energii. Raw sezamové mléko s kurkumou. Sezam se řadí mezi semínka bohaté na látky potřebné pro optimální funkci endokrinních žláz a na vitamin B posilující mozkovou činnost. Kurkuma je protizánětlivá a působí jako obrana proti nepříznivým efektům stresových  hormonů – adrenalinu a kortizolu. Také podporuje kognitivní činnosti v mozku.

Příprava tohoto „životabudiče“ je snadná:

Použijte přírodní, neloupaná a nepražená sezamová semínka. Namočte si je ve vodě (50 – 60 g sezamu) a nechte je v tomto nálevu 8 až 10 hodin. Následně slijte vodu, propláchněte je a rozmixujte s 500 ml vody, 5 g prášku Kurkumy, špetkou černého pepře, 15 ml kokosového oleje. Budete-li chtít, oslaďte si je rozmixovanými datlemi nebo švestkami. Vaše pocuchané nervy vám za tuto „meducínku“ poděkují.

Rozpuštěná čokoláda5.Raw čokoláda

Zcela přirozeným projevem stresu je mlsání, obzvláště čokolády. Kdykoliv se dostanete do situace „na hraně“, mějte po ruce kousek raw čokolády, která, na rozdíl od té průmyslově zpracované, obsahuje vysoký podíl kakaové sušiny z nepražených kakaových bobů. Díky tomu v sobě uchovává všechny hodnotné živiny kakaa. Navíc obsahuje výživné tuky a je slazená výhradně ovocem s přirozeně se vyskytující cukry.

 

Tak už neotálejme a vrhněme se do relaxu. Tělo i mysl, naše "Já", si to zaslouží!

 

TAKÉ DOPORUČUJEME:

Skupina čokoRaw čokoláda 80% kakao BIO