Chraňme děti před nadměrnou konzumací cukru a vznikem závislostí

Chraňme děti před nadměrnou konzumací cukru a vznikem závislostí

Jaká je výživová hodnota cukru a čím jej nahradit?

Průmyslově zpracovaný (rafinovaný cukr), je pro lidské tělo nepřirozená potravina. Zpracováním surové šťávy na cukr se odstraní téměř všechny vitaminy, minerály, živiny a vláknina. To, co v cukru zůstane, jsou jen prázdné kalorie.

Průmyslově zpracovaný cukr má tedy pro naše tělo prakticky nulovou výživovou hodnotu. Dodává nám jen energii, která není-li okamžitě spotřebována, mění se na tuky a ukládá se v těle jako zásoba. To postupně vede k nadváze, obezitě a mnoha zdravotním problémům.

Naopak zpracování rafinovaného cukru naše tělo zatěžuje. Konzumace velkého množství vyvolává zvýšení hladiny cukru v krvi, a dochází tak k inzulínové reakci. Slinivka vyloučí velké množství inzulínu, který hladinu cukru upravuje, často však dochází k tomu, že po vyloučení velkého množství inzulínu dochází k nadměrnému poklesu hladiny cukru v krvi – hypoglykemii. Časté střídání těchto stavů vede nejen k nepříjemným stavům, ale i k inzulínové rezistenci a často k onemocnění cukrovkou II. typu.

Cukr má závažné zdravotní následky

Nadměrná konzumace cukru

Lidské tělo potřebuje cukr pro svoje metabolické procesy. Ideální je získávání cukru z celistvých potravin, které obsahují kromě cukru také ostatní důležité živiny a vlákninu, a to zejména z čerstvého ovoce a zeleniny. Dnes ale v západní společnosti konzumujeme příliš velké množství rafinovaného cukru.

Rafinovaný cukr nekonzumujeme jen samotný či v podobě sladkostí a sladkých limonád, ale přidává se do přibližně 80% průmyslově zpracovaných potravin, kde byste jej vůbec nečekali. Je součástí různých nápojů, cereálií, dresinků, jogurtů, pečiva, bramborových lupínků, různých polotovarů nebo alkoholických nápojů. Jen v kečupu je cukr zastoupen celou čtvrtinou v každé porci. S každodenními běžnými potravinami tak přijímáme vysokou dávku skrytého cukru.

Cukr z přirozených potravin

Potřebnou výživu i energii našemu tělu poskytnou převážně celistvé přirozené potraviny v té nejčistší formě (ovoce, zelenina, ořechy, kvalitní obiloviny a luštěniny), které kromě energie obsahují vysoký podíl výživných látek, vitamínů, minerálů, enzymů a vlákniny,

Vláknina zpomaluje absorpci cukru. Přirozené potraviny mají nízký glykemický index, kdy se cukr uvolňuje do krve postupně s ostatními výživnými látkami. Slinivka při trávení tak vylučuje optimální množství inzulínu a udržuje se stabilní hladina cukru v krvi. To má pozitivní vliv na celý organismus. Dodáním nejen cukru, ale i ostatních výživných látek, je tělo saturováno nejen energií, ale i výživnými látkami a neobjevuje se brzy po jídle opět hlad a chuť na jídlo.

V žádném případě nedochází ke zvýšené hladině krevního cukru v případě konzumace jakéhokoli množství celistvého čerstvého zralého ovoce samo o sobě, není-li systém člověka zanesen přemírou tuků, a to i včetně druhů ovoce s vysokým glykemickým indexem. Není tedy pravda to, co se stalo mýtem, že jakýkoli cukr je cukr a zlo. Bohužel došlo k tomu, že v očích široké veřejnosti bylo ovoce hozeno do jednoho pytle s rafinovaným cukrem a sladkostmi, které ho obsahují.

Ovocný cukr

Celistvé čerstvé ovoce je kvalitním zdrojem sacharidů šikovně zabalených do jednoho balíčku s ostatními esenciálními živinami. Jedná se o vysoce výživnou potravinu, která naplňuje naše nutriční potřeby lépe než jakákoli jiná kategorie potravin. Cukry obsažené v ovoci jsou ideálním zdrojem paliva pro lidský organismus. Tělo nemá téměř žádnou práci s jeho přeměnou na krevní cukr – není potřeba ho trávit, ale stačí ho zkrátka a jednoduše absorbovat.

Tento proces se obejde bez toxických odpadů, vznikajících při trávení téměř všech ostatních typů potravin. Ovoce za sebou zanechává pouze vodu a vlákninu, které jednoduše opouští systém. Měkká rozpustná vláknina obsažená v celistvém čerstvém ovoci zajišťuje, že cukr je vstřebáván do krve přesně takovou rychlostí jakou je zapotřebí. Otázka zvýšeného krevního cukru tedy není na místě.

Rafinovaný cukr a průmyslově zpracované potraviny

Naopak rafinovaný cukr, sladkosti a naprostá většina průmyslově zpracovaných potravin má vysoký glykemický index. Po konzumaci se cukr uvolňuje najednou ve velkém množství. Náš organizmus se ale snaží udržet hladinu cukru v krvi na stabilní úrovni.

Slinivka tedy reaguje vyloučením vysokého množství insulínu, který přeměňuje nadbytečný cukr na tuk a ukládá ho v těle jako zásobu. Hladina cukru v krvi tak velmi rychle klesá. Nízká hladina cukru opět vyvolává hlad a další chutě na jídlo, zejména na sladké. Vzniká tak začarovaný kruh.

Tento stav doprovází pocity malátnosti, sníženého výkonu a schopnosti koncentrace, špatné nálady až deprese nebo dokonce kolapsové stavy. Časté opakování této situace může vést k nadváze, obezitě, vzniku cukrovky II.typu a dalších chronických onemocnění.

Zařazením co nejvyššího množství přirozených, průmyslově nezpracovaných potravin do rodinného jídelníčku významně pozitivně ovlivní fyzické i psychické zdraví vás, vašich dětí i blízkých. Dochází pak také k čištění chuťových pohárků a začínáme vnímat a vyhledávat přirozenou sladkou chuť těchto potravin.

Vznik závislosti na cukru

Odborníci se shodují na tom, že na cukru si lze snadno vypěstovat závislost. Cukr je látka, která uvolňuje dopamin a opioidy, takže v mozku působí podobně jako alkohol, nikotin nebo drogy. Díky cukru se cítíme lépe, ale potřebujeme ho pak stále víc a víc.

Na cukru vzniká závislost

Pakliže tělo pak nedostane stále vyšší dávku cukru, objevují se abstinenční příznaky jako je třes, záchvatové přejídání, nutkavá touha po sladkém, vlčí hlad, nervozita, nevolnost, točení hlavy, podrážděnost či únava.

Při léčbě závislosti na sladkém se doporučuje přejít na zdravé potraviny s nízkým glykemickým indexem – přirozené celistvé potraviny v té nejčistčí podobě (ovoce, zelenina, ořechy, kvalitní obilniny a luštěniny).

Vliv rafinovaného cukru na lidský organismus

  • přispívá k hyperaktivitě, výkyvům nálad, úzkostím a depresím (výkyvy hladiny cukru v krvi)
  • podporuje obezitu i podvýživu (energie s nulovou výživovou hodnotou)
  • odčerpává zásobu minerálů těla, zejména vápníku
  • překyseluje organismus, a tím vytváří podhoubí pro růst plísní, virů a bakterií – vznik zánětlivých procesů v těle
  • přispívá k výkyvům acidobazické rovnováhy (překyselení organismu)
  • otupuje chuť přirozeně sladkých potravin (ovoce, zelenina)
  • negativně ovlivňuje střevní mikroflóru – nemoci střev, a tím negativně ovlivňuje imunitu a psychiku (stále více odborníků poukazuje na propojení střev a depresí)
  • způsobuje trávicí problémy (překyselení žaludku)
  • jaterní obtíže (ukládání přebytečných cukrů v podobě tuků v játrech)
  • poruchy metabolismu
  • nemoci kardiovaskulárního systému (přeměna přebytečných cukrů na tuky)
  • urychluje proces stárnutí
  • snižuje kvalitu vlasů, pleti a nehtů
  • významně posiluje pravděpodobnost vzniku cukrovky II.stupně
Cukr způsobuje mnoho civilizačních chorob

V České republice se počet diabetiků za posledních třicet let ztrojnásobil a v r. 2012 dosáhl počet evidovaných diabetiků 8,5 % obyvatel. Cukrovka vede k celé řadě dalších onemocnění (nemoci ledvin, oslabování zraku, hepertenze, nemoci kardiovaskulárního systému, ucpávání cév, neuropatie, demence, ….). V současné době lámou rekordy statistiky dětí s rozvinutou cukrovkou už od věku šesti let.

Proto v Lifefoodu pro vás, vaše děti a blízké připravujeme všechny produkty z přirozených, tepelně ani chemicky neupravovaných potravin bez přidaného cukru.

Zdroje:

Fruit and vegetable intake and risk of type 2 diabetes mellitus: meta-analysis of prospective cohort studies

Consumption of sugar sweetened beverages

Meta-analysis:  Is there a dose-response relation of dietary glycemic load to risk of type 2 diabetes?

Plant versus animal based diets and insulin resistance, prediabetes and type 2 diabetes

Therapeutic effects of soluble dietary fiber consumption on type 2 diabetes mellitus